February 8, 2005

Är Sitel Nordic dumma i huvudet?

Varje dag när jag kommer hem från jobbet står min nummerpresentatör och blinkar för att visa att jag har missade samtal. Varje dag ser jag att nummer 019-7641600 har ringt mig under dagen.

Numret visar sig gå till ett telemarketingföretag som heter Sitel Nordic AB. Det är ett företag som erbjuder t.ex. kundservice- och callcentertjänster.

Ifall jag funderade på att anlita ett sådant företag skulle jag fundera en extra gång innan jag valde Sitel Nordic. Personalen där verkar nämligen antingen vara totalt blåsta, eller ha totalt blåsta rutiner. Vem fan är så dum att dom ringer 100 gånger till en person på dagtid, utan att inse att personen i fråga kanske har ett jobb och faktiskt aldrig kommer att svara på dagtid?

Så en liten hälsning till alla er på Sitel Nordic AB: Ni är dumma i huvudet!

50 comments:

Anonymous said...

Håller med!
Såg samma sak alldeles nyss när jag kommit hem. Det här är bara ett i raden av företag som bär sig åt så här. Funderar på att anmäla mig till NIX-registret.
Hittade hit för det var enda Googleträffen på numret.
/Togga

Anonymous said...

Lustigt, även jag hittade hit m h a Google-träffen på numret (det finns inte med i Eniro). Har säkert haft 10 samtal under dagtid från Sitel, snacka om att ha lite att göra om de sitter och ringer samma hopplösa nummer om och om igen.
/LAN

Anonymous said...

P.S. Jag *är* anmäld till NIX, men det verkar Sitel strunta i.
/LAN

Anonymous said...

Hittade också hit via enda träffen i google på 019-7641600. Jag har däremot varit hemma när Sitel ringer. Då är det tyst i luren. Förmodligen är det automatisk uppringning, men ingen säljare fanns ledig. Ännu mer obehagligt.
/Fredrik

Anonymous said...

Även jag har anmält mig till NIX men dom jävlarna ringer ändå, hittade också numret i din blogg men inte i tex Eniro.... dom ska dö! *svordomar*

Anonymous said...

Haha.... googlade också och enda träffen va denna sida. :D

Samma sak för mej, dom ringer på dagen. Jag blir lite nyfiken på va dom vill, funderar på att ringa upp och fråga. Är med i Nix så det dom kanske har fått ett uppdrag av nån som jag köper tjänster av.... hmmmm.

/Bogart

Anonymous said...

Ha-ha-ha! Jag är tydligen inte den enda som Googlat hit! Snart är denna blogg kanske sveriges mest lästa? ;-) Passa er ni på Sitel!

Jag jobbar hemma men struntar i att svara när detta nummer kommer upp för även om man någon gång svarat men sagt att man inte är intresserad så fortsätter dom. Är hopplöst trött på eländet.

Anonymous said...

jaap helt på samma linje !!
4 gånger om dagen ringer dom.Hata Sitel .........

Anonymous said...

Det är helt sjukt! Dom har ringt 2 gånger om dagen i 3 veckors tid. /Steve

Anonymous said...

Intressant!Har precis blivit uppringd av Glocalnet, trodde jag, men nummerpresentatören visade 019-7641600. Killen som ringde ville sälja in en Glocalnet-tjänst. För att få detta erbjudande krävdes mitt personnummer. Jag vill inte lämna ut detta per telefon trots att det är en "offentlig handling" (enligt säljarens envisa påpekande) eftersom jag muntligen ingår ett avtal. Jag ville först kolla att han ringde från Glocalnet och bad att han skulle återkomma. Men numret tillhör inte Glocalnet utan en abonnent som ej ger träff i Eniro. Den enda träff jag fick var denna sida. Gissa om jag inte tänker anta erbjudandet?
/Dottie

Anders Olsson said...

Jag vet inte ifall det är kutym att kommentera i sin egen blogg, men jag ville bara upplysa om att jag just nu har en väldigt bra kontakt med en "Marketing Manager" på Sitel. Hon hävdar att Sitel alltid följer NIX, och att ifall man trots NIX-listning får påringningar från Sitel så är det för att man är befintlig kund hos Sitels aktuella uppdragsgivare. Hon har dock ännu inte lyckats luska ut vilken av deras uppdragsgivare som jag tydligen är kund hos.

Anders Olsson said...

Nu har jag fått lite plåster på såren för påringningarna från Sitel, eftersom dom inte har lyckats ta reda på på vems uppdrag de har ringt mig. Jag har faktiskt fått väldigt bra behandling (kanske eftersom jag hade den översta sökträffen på deras telefonummer på Google), och är inte alls lika sur på Sitel längre.

Ni som har problem med påringningar från Sitel borde själva ta kontakt med dem och reda upp saken. Försök dock att klura ut ifall ni faktiskt inte var befintlig kund hos någon av deras uppdragsgivare först. Håll en trevlig och saklig ton - Det vinner man på.

Anonymous said...

0197641600 fy fan.

Anonymous said...

Skönt att det gick att tala med dem. Efter att ha sett dras nummer i nån veckas tid samma tid varje dag måste det vara automatiserat på något sätt. Det är dock skönt att de presenterar sitt nummer så att det går att kontakta dem i alla fall. Blir än mer trött på de som har hemliga nummer och därmed inte går att nå....

Anonymous said...

Hej hej!
Jag är en säljare från Sitel Nordic.
Verkligen trist att läsa vad ni råkat ut för.
Kan försöka reda ut lite oklarheter kanske.
På sitel arbetar man endast med projekt där man ringer upp kunder.
Exmepelvis telia, man ringer då bara upp deras tidigare eller befintliga kunder.
Idag är Sitel Glocalnets kundtjänst delat med ett annat callcenter, så ringer ni Glocalnets kundtjänst för nytecknande av bredband hamnar ni troligtvis där.
Även försäljning av Glocalnet sker på Sitel.
Så även för Microsoft, Telia, Vattenfall m.fl
Många större bolag.

På sitel är det ingen som sitter och ringer för hand ( kanske någon som tror), utan det är ett datasystem / en dailersom ringer upp.
Antal uppringda i minuten räknar datorn ut och ibland drabbas tyvärr folk utav att det blir tyst i luren, det kan bero på att någon gått på toaletten osv, men det är tyvärr så i de flesta systemen och håller på att tas bort. Detta drabbar även säljare ibland, att det är helt tyst.
Att vissa blir uppringa flera gånger om dagen har att göramed att daton ringer upp med 4 timars mellan rum, så är man inte hemma & system med kampanjer kör så ringer den upp efter fyra timmar.
Men max 3 gånger per dag!
En säljare kan därför inte veta hur många gånger du blivit uppringd om ingen svarat.

Att vissa är med i nix spelar ingen roll om man varit kund hos ett företag, vi nixar alla våra register, men ibland får vi tillbaka dom som är "lagliga "att ringa på, men be att vi tar bort er så gör vi naturligtvis det.

Tjingeling!

Anonymous said...

Jag är tyvärr ibland dagledig, och jag stör mig också på alla dessa samtal. Jag svarar numera inte om det står ett okänt riktnummer i displayen. Sedan försöker jag ta reda på vems nummret är. Tack vare denna sida så har jag nu fått veta vem som nyss ringde.

Nästa gång lyfter jag luren och lägger den ifrån mig en stund. Om alla gjorde så kanske de skulle ge upp.

Det går aldrig fram fler än 3 signaler heller och det är mycket irriterande om man tex är upptagen med något som man tvingas avbryta, och precis när man ska svara så lägger de på. Önkar att man kunde terrorisera dem tillbaka.

Anonymous said...

Haha! Underbart.

Jag undrade just vad det var för ställe som ringde men som inte fanns hos Eniro. Tur att Google finns! =)

Kändes lite fånigt när en kille i 20-årsåldern, som tycks sitta på ett café e.dyl., ringer och låtsas ringa från ett företag som ligger 30 mil från Örebro, och försöker låta som värsta experten på elpriser. Jag är ledsen men jag kommer aldrig, oavsett erbjudande, att ta det från en sån säljare. Då tackar jag hellre nej, och sen ringer upp företaget själv efteråt.

Anonymous said...

Håll i hatten, men jag googlade OCKSÅ på det mystiska telefonnummer som stod på nummerpresentatören. Då vet man vem man ska vara förbannad på. Tackar för informationen.

Anonymous said...

Svar till anonymous.
Oerhört smart gjort! För om du struntar i att svara så ringer dom nog inte upp igen??? Tänk till lite och svara och säg nej. Det är då man blir borttagen ur det specifika registret. Sen ska också sägas att Sitel Nordic AB inte står för framtagandet av register utan det är företaget som står bakom uppdraget. Så varför klaga på dom som inte gör fel? Och Har ni ett problem med att det ringer så är det bara att gå med i NIXdervera dock ATT DET TAR UPP TILL 6 MÅNADER INNAN SPÄRREN SLÅR IGENOM HELT, vilket också går att läsa på NIX hemsida.

Svar till Hugo: Skyll inte på sitel, skyll på företaget som lägger uppdraget i örebro och visst gärna, ring upp företaget och få ett sämre erbjudande ditt val.
Istället för att enbart söka på eniro så prova gärna att ringa numret så får ni veta vart det går. Vilket företag som inte ingår i swedma gör då dom använder skyddat nummer, kanske ni tycker är bättre???
Tänk till lite nästa gång.
/Oskar Andersson

Anders Olsson said...

Svar till Oskar:

Tycker du verkligen att det är _konsumentens_ ansvar att sitta och gräva i vem som är den ursprungliga uppdragsgivaren när man blir "terroruppringd" hemma? Det är väl självklart att det uppringande företaget har ansvar för att numret inte är NIX:at??

Ifall du verkligen hade läst på NIX webbsajt hade du sett att tidsgränsen från det att man har gått med i NIX tills att man ska vara helt fri från påringningar är _tre_ månader, inget annat. Detta är som bekant för att ringa-upp-företagen ska få tid att uppdatera sina register.

De personer som postar gnäll här men inte är med i NIX håller jag med om får skylla sig själva.

Jag tippar på att du jobbar på den uppringande sidan av sådana här telefonsamtal. Hoppas att ni sköter era register ordentligt, annars kan ni hamna på bloggar med elaka kommentarer. :)

/Anders

Anonymous said...

Svar till Anders:
Praxis hos NIX är tre månader, men det kan, observa KAN, ta upp till 6 månader.
Registeransvararet ansvarar som sagt varje uppdragsgivare för, och naturligtvis är ett krav att dom först "tvättar" registret. Vi som ringer ut är därmed lika mycket i händerna på detta som den kund som blir uppringd, och något stort "grävande" blir det ju faktiskt inte, omföretaget ifråga är med i swedma, eftersom man alltid presenterar sig med namn och företag man representerar så bara att hålla öronen öppna :)

Om man generaliserar så finns det en stor skillnad mellan telefonförsäljare och uppringd kund som känner sig förnärmad: Att telefonförsäljaren har förståelse för kundens respons, medans kunden ger f*n i vems fel det var, vem han pratar med, hur hans ord sårar, hur hans hot tas illa upp, hur hans kränkningar slår till.
Har läst många deatter när människor på något sätt njuter av att håna, kränka och med andra medel få telefonförsäljare att hata sig själva. Förståelse lika med noll ibland tyvärr. Vi som ringer ligger helt i uppdragsgivarens händer vad gäller register, tyvärr.
/Oskar Andersson

Anonymous said...

Google är guld värt :)
Kan tipsa om denna nya sajt där de samlar info om många av dessa telemarketing/callcenterföretag. Och tips hur man slipepr dem.

http://www.leffeboy.com/nummer/

Anonymous said...

Har blivit uppring hur många gånger som helst av detta skitnummer. Inte EN ENDA GÅNG har det varit nån i luren när man svarat. hur jävla svårt kan det vara att göra ett uppringningsystem där nu som jobbar kan registrera att ni ämnar lämna er plats vid telefonen för att gå och skita.
Har full förståelse att dom som jobbar med detta givetvis inte gör det frivilligt utan att dom är desperata på pengar. Men nån jävla yrkesheder måsta man väl ändå ha!

Anonymous said...

Hör gärna av dig när du utvecklat det systemet

Anonymous said...

Tack för denna upplysande webbplats. Nu ska jag gå med i NIX och nästa gång dom ringer från detta omdebatterade 019-nummer, så lyfter jag på luren och säger "Nej, tack", och lägger sen på.
För övrigt tycker jag det är mycket märkligt att denna sajt är det enda stället där man får veta vem numret tillhör!!!
Varför är ni så hemliga, Sitel? Vad har ni att dölja?
/Marie

Anonymous said...

019-7641600 Har ringt 3 gånger i dag fy fan vilket skit.Orkar inte svara o höra någon fjortis

Anonymous said...

Håller med.. googlade just numret och hittade den här bloggen.. och JEPP! Sitel Nordic är dumma i huvet och ger telefonterror ett helt nytt nummer.

Anonymous said...

Som många andra...googlade även jag mejj hit..:P Vi pratade om detta nummer på jobbet.. fast dom ringt och fått svaret NEJ TACK sdå kan det ringa flera gånger efter de...precis som ovanstående svar,att det var tyst i luren,datauppringda samtal..!!=/ Det verkar inte funka me å NIX-anmäla som sagt! Men nån gång borde det ge sejj..Någon som har tips om hur man tjänar pengar på INKOMMANDE samtal..hahahahaha.*skämt åsido* Ha en bra förhoppningsvis Sitel-fri dag.// Norrbotten

Anonymous said...

Hmm.. Förstår faktiskt inte vad det är exakt som är sååå irriterande..? Tacka dom att dom inte ringer och stör på kvällen istället? Och spela roll om det blinkar lite på telefonen när ni kommer hem på grund av några missade samtal...? Oj oj.. ni förlorar flera sekunder när ni blir så nyfikna och ska se om det är nån viktig person som sökt er.... Verkligen irriterande.. :P Detta måste vara sveriges största problem.. *suck* =)

Anonymous said...

Äckelsitel. Är det i denna riktningen vårt samhälle går? Jagad i sitt eget hem. De som ringer får väl ett par ören per nummer de slår. Då är det kanske bra att ha en bunke nummer där ingen svarar, så kan man ringa dit varje dag......

Anders Olsson said...

Hittade denna halvgamla artikel om ämnet: http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=198261

"Hos Konsumentverket finns tre anmälningar mot Sitel Nordic AB..."
[...]
"Han menar att Sitel Nordic AB bryter mot god marknadsföringssed på två sätt. Dels genom att ringa upp personer som anmält sig till Nix-telefonspärr och dels genom att orsaka "tysta samtal"."

Anonymous said...

Vi har - trots att vi är nixade - blivit uppringda ca 80 ggr på ett halvår, oftast på dagtid när vi inte varit hemma men även kvällar o helger. Det har ALDRIG varit nån där! I sin iver att effektivisera (läs dialer) så biter man sig istället i svansen genom att plåga folk med tysta samtal. Jag kommer ALDRIG handla nåt av en telesäljare, det får vara hur j-a bra erbjudande som helst!

Anonymous said...

Ännu en person som googlat sig hit. De ringer mig också (jag svarar inte). Är med i Nix. Vet inte om jag är kund hos nåt företag i fråga, men jag vill alldeles oavsett inte ha något. Kan knappast vara ett effektivt callcenter när det skapar så mycket irritation...

Anonymous said...

Dom ringde just till mig och kollade upp numret på hitta.se men det fanns ingen address, superskumt.. ): men dom ringde till mig nu på kvällen vid sex. får väl be dom dra åt pipsvängen om dom ringer igen (:

Anonymous said...

sökte på eniro och kom hit^^
håller verkilgen med av alla de här här olika företagen som ringer dagarna i enda så måste sitel nordic någ vara de trögaste, blir galen på att dom fortfarnade håller på å ringer även om jag har nix och tackat nej till deras skit.

Jag upptäckte också när min flickvän var hemma hos mej och de här jävla Sitel Nordic ringa 2,3 ggr på en timme, jag blev så arg att jag tog upp luren och bad dom fara åt a ni vet, men verkar de inte äns va en person som ringer upp utan en dator som sköter för man hör inget i luren på flera sek men så hör man nått klickande å sen hör man en röst och allt detta för att ringa så många samtal som möjligt.

om dom här idioterna inte slutar ringa snart så kommer jag personligen att åka upp till dom och trycka upp en "ingen reklam tack" skylt i ni vet var på varenda anställd de har!!!


//tack för mig

Anonymous said...

skönt! nu vet jag vad det var som ringde.. en halv signal och sen la på.. AVSKYR sånt.

Anonymous said...

Ja, även jag googlade och hittade hit. Visst blir man irriterad - jag har också "NIXat" mig, men likförbannat ringer de. Man blir utmattad...

/P

Anonymous said...

vet ni vad? :D Google har svaren när inte eniro har det! :D:D

Anonymous said...

De har ringt mej 4 ggr idag, 2 ggr under dagen och nu 2 ggr på kvällen. Jag orkar inte svara, jag vet vilka de är. Sluta ring, är så less på ikonen som blinkar hela jävla tiden. Grrr!!

Anonymous said...

Alla verkar hitta hit via google sökning av numret. Ville bara säga att det kan ta upptill 3 månader efter det att man anmält sig till NIX innan de slutar ringa. För de har nämligen rätt att göra det eftersom de uppdaterar sina register vart 3:e månad och får ringa till nummer som är nixade men inte finns med i deras register fram tills det att de gör det.

Anonymous said...

jep. samma här. tur att google finns!

Anonymous said...

Ville bara meddela att dom håller på och ringer fortfarande + att jag är oxå med i nix.

Anonymous said...

Länk om Sitel
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=198261

Anonymous said...

Tack för att ni klargjorde vilket nummer det var. Jag kom hem och såg ett missat samtal på mobilen, 019-7641600. Jag kollade genast upp det på Eniro, utan träff. Men när jag sedan Googlade nummret så kom jag till den här sidan! :) Tack igen! Fuck Sitel!

Anonymous said...

Att dom fortfarande håller på?

Anonymous said...

Länge leve sökrobotar!
Fick man iaf någorlunda veta vad det rörde sig om. Stackars djävlar som måste jobba som telefonförsäljare.

Anonymous said...

Hur omtänksamma politiker har vi egentligen när de inte ordnar en särskild myndighet som man kan registrera sig hos, att man motsätter sig ALLA avtal via telefon - så att de per automatik blir ogiltiga.

STATEN borde fixa en möjlighet för både privatpersoner och egenföretagare - att direkt då de får ett udda telefonsamtal eller udda faktura, registrera hos en statlig myndighet - och att man då per automatik inte tar någon risk att få betalningsanmärkning eller att ett ärende kan gå vidare till inkasso/kronofogden/tingsrätt. Det bör även vara mycket enklare för myndigheter att låsa bankkonton, tillfälligt nåra dar upp till permanent, så att om de får in anmälningar på upp till ett visst belopp eller visst antal - så låses pengarna automatiskt inför snabbutredning.

Om staten inte gör nånting, så verkar det ju som att statens företrädare (politikerna) VILL att vi skall tvingas uthärda dessa upprepade problem med skumraskaföretag/bluffare. Är det för att vi skall tvingas köpa massa onödiga juridiska tjänster o anlita deras fd kompisar från högskolan? Sjukt, sjukt..

Anonymous said...

En väldigt gammal diskusion och extremt onödig.

Hur många av er som har sådana problem med telefonförsäljare har någon gång varit arbetslösa eller haft en riktigt dålig ekomomi. Och hur många av er som har dessa problem har varit smarta nog att hitta ett sätt att hantera situationen på?

Jag jobbar på Sitel Nordic, nu K3 nordic, och jag kan säga att för mig som är ung så är det ett perfekt jobb!
Man behöver ingen utbildning, får läsa sig massor och får en riktigt bra grej på sitt CV istället för "arbetslös".

Mitt tips är att plocka upp telefonen och artigt be den människan som sitter i andra änden, och som har fått ditt samtal av en slump eftersom vi i telefon inte har ett dugg med registret att göra, att nej tack du är inte intresserad men tack ändå och lägga på telefonen.

Ni kan väl ändå inte mena att alla ska stå på McD och steka flottiga hamburgare till era luncher dagarna i ända?

Ska vi betala skatt eller bli en börda för samhället ekonomiskt? Bara att välja!

Anonymous said...

Idiotiskt att skylla på Mc Donalds om du nu försöker vara så jävla diplomatisk.

Mc Donalds har en otroligt bra standard med hårda regler på arbetsmiljön, läs dom... och har man jobbat där ett tag är det ett STORT + i CV inom restaurang. För då kan du hantera stress och troligtvis hålla renligheten på en hög nivå.

Men även Mc Donalds har sina svarta fläckar, eftersom det är olika restaurangs chefer. Omöjligt för en enda person att kontrollera alla. Och även Mc Donalds har gjort fel nån gång. Vem har inte...

Men nu handlar detta om säljföretag som bara ringer på måfå till folk. Det upprör uppenbarligen många i samhället, så varför envisas med att fortsätta? Vill man ha något så letar man väl upp det?! eller?

-= ALDRIG BRA ATT IMPULS KÖPA =-

Anonymous said...

Telemarketingföretagen jobbar med en "växel" som ringer upp folk enligt en lista. Så fort någon säljare blir ledig finns det alltså alltid en kund i andra änden, och då spar de in den tid det hade tagit för säljaren att ringa runt.

Baksidan med denna teknik är att de får ringa upp betydligt fler människor än de hinner prata med. Resultatet är att växeln ringer upp vissa personer på listan på dagtid och att det ibland är tyst i luren när man lyfter på den (växeln har ringt upp dig men ingen säljare är ledig och kan prata).

Ondska i dess renaste form. Förbjud skiten.